Biranje boja za brend možemo poistovjetiti s biranjem pločica za dom.
Želimo da nam je u prostoru ugodno, da nas boje koje nas okružuju podržavaju. Da ističu našu osobnost, da nas motiviraju i tvore sklad.
Jednako tako i naš brend zauzima prostor u online ili offline svijetu. Svojim pojavljivanjem izaziva u oku promatrača određene osjećaje i budi energiju.
Nije svejedno koje boje ili koje pločice biramo. Jednom kada se postave, nema više nazad. Ima, naravno, ali nije tako jednostavan proces. Moraju doći majstori, štemati pod, postavljati nove, a sve to zahtijeva i dodatno financijsko ulaganje.
S bojama za vaš brend nije toliko komplicirano. Ne moraju doći majstori i štemati pod kupaonice, ali nije profesionalno često mijenjati boje. Posebno ako gradimo prepoznatljivost i povjerenje.
Zato je jako važno u samom startu zaroniti duboko u sebe, znati što volimo, što želimo i kuda idemo.
Ako imate nedoumice kako odabrati boje za svoj brend, otkud uopće krenuti i zašto, nastavite čitati dalje.
1.Zašto su boje važne i kako utječu na prodaju
Hajmo krenuti s primjerom iz života. Npr. zamislite da ste na putovanju u drugoj zemlji. Zaboravili ste svoj šampon za kosu te morate do obližnje trgovine po jedan. Upravo ste stigli u trgovinu i stojite ispred prepune police šampona. Niti jedan brend šampona za kosu nije vam poznat. Kako ćete odabrati favorita?
Gledajući iz svoje perspektive, prva stvar koja će mi oteti pažnju je ambalaža šampona. Ruka će mi najprije posegnuti za bojama koje su mi privlačne. Na taj način mozak će eliminirati suvišno i brže doći do rješenja.
One boje koje se meni sviđaju, ne znači da će se svidjeti osobi koja nakon mene dođe ispred te iste police. Možda će ona uzeti šampon koji ja nisam niti zamijetila.
Zato su boje važne. Privlače vašu publiku. Odnosno one osobe koje rezoniraju s vama.
Nedavno sam naučila da veliki webshopovi testiraju različite nijanse boja i prate prodaju na temelju istih. Kako to rade? Kupce podijele u A i B skupine. Skupini se A gumb „naruči“ prikazuje u npr. žutoj boji, dok se skupini B prikazuje u boji za nijansu razlike. Kasnije uspoređuju rezultate na temelju ukupnog broja prodanih proizvoda.
I dalje misliš da je svejedno koju boju biraš za svoj brend?
2. Boje koje vam se ne sviđaju zaobiđite u širokom luku
Prvo i osnovno pravilo koje sam dobila od prodavača pločica glasilo je: „U širokom luku izbjegni onu boju koja nije 100% ti. Još gore onu koja je u trendu.„
Trendova se dobro čuvajte jer bi vam mogli jako brzo dosaditi. A tada ste u problemu.
Isto tako ostavite sa strane tuđe mišljenje. Pratite signale koje vam vaše tijelo suptilno govori i slušajte samo savjete mentora. Znajte da ćete svoj brend nastaviti voditi vi, a ne vaši prijatelji i poznanici.
Naš je brend ekstenzija nas samih i važno je da nam odgovara u potpunosti.
U nastavku prođite kroz osnovne boje i izdvojite one koje za vas imaju smisla, one koje biste mogli gledati zauvijek.
3. Psihologija boja koja vam može pomoći u odabiru
Svaka boja izaziva neki psihološki moment, budi u nama emocije.
One osjećaje koje želimo probuditi u našim klijentima, možemo provući kroz odabir boja.
Pažljivo prođite kroz sljedeći popis i pratite kako reagirate. Razmislite što bi vašem brendu najviše odgovaralo.
Pa krenimo!
3.1. Crvena boja
Crvena boja budni snažne osjećaje. Simbolizira strast, energiju, uzbuđenje, entuzijazam, ali isto tako upozorenje, zabranu i znak „stop“. Jedna je od najtemperamentnijih boja i potrebno ju je pažljivo koristiti. Npr. crvenu boju izbjegavajte na web stranicama za gumb „kupi“ jer označava zabranu, a ne slobodan prolaz. Krivim odabirom boja svojim kupcima i klijentima možete greškom dati krivi znak. Baš poput ovog primjera.
Ja sam crvenu boju iskoristila kod dizajniranja logotipa za DJ KRIZU. Ovo je DJ-eva omiljena boja, a istovremenu izaziva uzbuđenje i energiju koja se stvori u onom trenutku kada se popne na pozornicu. S druge strane nije jedina boja na logotipu, već je kombinirana s crnom i bijelom kako ne bi preuzela pažnju i izazvala negativne osjećaje.

3.2. Plava boja
Prva asocijacija na plavu boju su more i nebo. Nešto što nam simbolizira smirenost i stabilnost, ali i stručnost, otvorenost, nova znanja, preciznost, strpljenje…
Plavu boju ćete najčešće vidjeti na logotipima projektnih ureda i ureda za savjetovanje. S tom će se bojom povezati mnogi inženjeri i analitičari. No i brendovi za njegu kože i kozmetiku, kao što je popularna NIVEA. Plava boja izražava čistoću i povjerenje.
3.3. Žuta boja
Žuta je boja razigrana i topla, baš poput zraka Sunca. Odaje dojam privrženosti, kreativnosti i radosti.
Smatra se najsretnijom bojom od svih. Nju će preferirati oni brendovi kojima je pozitivnost primarna vrijednost.
Žuta boja osim toga simbolizira mentalne aktivnosti, nova učenja, um, intelekt… Često ćete ju vidjeti kod raznih mentora i stručnjaka u području edukacija.
3.4. Zelena boja
Zelena boja moja je omiljena boja. Boja koja mi nikada neće dosaditi. Možete pogoditi da će jedan mali dio pločica za kuću biti upravo u nijansama zelene.
No, prva stvar koja vam sigurno odmah pada na pamet kad je riječ o zelenoj boji je priroda. U prirodi je imamo u najvećoj mjeri zbog čega je simbol zdravlja, sklada, mira, rasta i ispunjenosti. Zdravlje utječe na mladost, uspjeh, sreću, vitalnosti, ljepotu… Na sve ono što kao ljudska vrsta težimo.
Ove su vrijednosti za mene izrazito važne.
Zelenu ćete boju vidjeti kako stoji uz brendove za njegu tijela, zdravu hranu, poliklinike, sportske aktivnosti, razne salone ljepote…
3.5. Ljubičasta boja
Ljubičasta boja je jedna posebna i unikatna boja. Smatra se kraljevskom bojom te simbolizira moć, mudrost, duhovnost. U maloj je mjeri prisutna u prirodi i upravo se zato smatra jedinstvenom.
Ljubičastu će boju izabrati oni brendovi koji se žele istaknuti. No, nije dovoljno samo izabrati ljubičastu boju, potrebno je i opravdati svoju jedinstvenost kroz riječi i dijela. Dokazati da je vaš brend zaista poseban.
Primjer dobre prakse ljubičaste boje jesu Milka čokolade. Na polici pored raznih crvenih, zelenih i zlatnih omota, ljubičasta jednostavno iskače. Milka čokolada dosljedno drži visoki standard, poštuje povjerenje kupaca i opravdava svoju poziciju. Slažete se?
3.6. Narančasta boja
Narančasta boja je topla boja i simbolizira radost, veselje, stvaralaštvo, vedrinu, kreativnost, energiju. Spaja tjelesnu energiju s umom i kreće se ka boljitku.
Narančastu sam boju iskoristila kod osmišljavanja vizualnog identiteta za udrugu mladih općine Tinjan. Udruga je to koja se zalaže za mlade u općini kako bi se osjećali podržano, prihvaćeno i uvaženo. Djeluje na kreativan način, a sve u svrhu druženja i okupljanja mladih.
3.7. Bijela, crna i siva boja
Ove tri boje spadaju u akromatske boje jer nemaju svoje karakteristično valno područje. Odaju dojam elegancije i formalnosti. Njih koriste mnogi luksuzni brendovi poput Chanela, Mercedesa, Applea…
Ako smatrate da vaš brend spada u luksuznu i elegantnu domenu brendova, poput brendova sunčanih naočala, satova, nakita, odijela…ove su boje za vas.
4. Razmotriti koje kombinacije boja dolaze u obzir
Boja nikada ne stoji sama, već ju promatramo u odnosu s drugim bojama.
Npr. kada pripremate razne vizuale i tiskane materijale, uz pomoć više boja stvarate osjećaj dinamike i ističete ono što je bitno.
Na taj je način i promatraču ugodnije čitati i pratiti vaš sadržaj.
Nakon što ste odabrali glavnu boju, koja se vama sviđa – idemo joj zajedno potražiti društvo.
Ukoliko surađujete s grafičkim dizajnerom, u sklopu knjige standarda, dostaviti će vam primarne i sekundarne boje brenda.
Primarnih boja može biti više od jedne. Najčešće su to boje koje se nalaze na samom logotipu te se koriste u različitim omjerima.
Sekundarne boje zaokružuju potpunu sliku. Biraju se na način da vizualno prate primarne boje, čime se ostvarujuharmonija i sklad.
Definiranjem potpune palete boja, jasno vam je koje će boje brend komunicirati, a koje će u potpunosti izbjegavati.
Neprikladno korištenje boja može jako narušiti funkciju dizajna, krivo naglasiti važne stvari i pažnju promatrača raspršiti na previše strana.
Postoje neka pravila i sheme koji vam mogu pomoći u odabiru skladnih kombinacija boja.
Da biste ih bolje razumjeli i primijenili važno je znati da postoji krug (kotač) boja (eng. Color wheel) čiji je začetnik Isaac Newton.
Evo nekoliko načina kako možete svoju glavnu boju provući kroz kotač boja i ostvariti sklad.
4.1. Monokromatska shema boja
Ova shema boja podrazumijeva korištenje samo jednog tona boja u različitim nijansama. Npr. možemo imati razne nijanse plave boje. Plavoj boji možemo utjecati na stupanj zasićenost (postotak sive boje) ili dodavati crnu i bijelu, čime utječemo na njezinu svjetlinu.

4.2. Analogna shema boja
Analognim načinom izbora boja biramo boje koje su jedna do druge na krugu boja. Na slici ispod vidimo primjer sa zelenim i plavim bojama koje su jedna pored druge.

4.3. Komplementarna shema
Komplementarne boje su one boje koje se nalaze jedna nasuprot druge na krugu boja. Ovo je jedan od načina kako ostvariti harmoniju i balans jer komplementarne boje savršeno nadopunjuju jedna drugu.

5. Online alat za kreiranje paleta boja
Postoje brojni alati za odabir boja prema shemama boja. Jedan od njih je Adobe Color: palette generator u kojem se možete poigrati i vidjeti što vam najviše odgovara.
Palete boja koje vam dostavlja dizajner definirane su najčešće kao: RGB, CMYK i HEX.
RGB sustav boja koristi se u digitalnoj primjeni. Npr. na društvenim mrežama i vizualima koje nećemo koristiti u tiskanoj varijanti. Sve boje koje vidimo na ekranima uređaja su direktno nastale kombinacijom tri izvora svjetlosti: crvenog – R, zelenog – G i plavog – B.
CMYK sustav boja koristi se za tisak. Svako slovo predstavlja jednu boju C- Cyan, M – Magenta, Y – Yellow i K – Key (Black) i govori u kojem postotku je potrebno zamiješati ove četiri boje kako bi se dobila željena boja u tiskanoj verziji. Izrazito je važno pravilno definirati CMYK sustav boja prilikom slanja materijala u tiskaru.
HEX sustav boja dolazi u formatu sa oznakom # i sastoji se od kombinacija brojeva i slova. Kao takav koristi se za web prikaz, aplikacije i ostale online alate koji nam u današnjem online poslovanju trebaju sve više.
Kvalitetno postavljen vizualni identitet izdvaja te od drugih, baš poput Milka čokolade na policama trgovina.
Svako ulaganje u biznis jasno daje do znanja tvojim klijentima da iza biznisa stoji odgovorna i stručna osoba.
Ako ti treba pomoć i podrška na tom putu, pogledaj moj portfolio radova i zakaži uvodni razgovor.
Čekam te s druge strane ekrana!
Nastavi čitati: Zašto je vizualni identitet važan za svaki biznis?